Tuesday, June 12, 2012

Jangan Mendambakan yang Sempurna

Assalamualaikum

>> Allah ciptakan manusia itu saling melengkapi <<

Dalam hidup ini, kita berhak memilih apa yang kita mahukan.. tidak salah jika mahu memilih apa yang terbaik untuk kita..namun begitu pilihan Allah lah pilihan yang terbaik..

Dalam hidup ini, kita sentiasa mahukan yang sempurna..jika berkaitan dengan manusia, kita mahu yang punya rupa, punya harta, punya segalanya...tapi, sedarkah kita semua itu hanya pinjaman Allah..sekelip mata Allah boleh tarik semua itu..bila Allah kata jadi, maka jadilah ia..

Dalam hidup ini, tiada siapa yang sempurna melainkan kekasihNya, Nabi Muhammad junjungan kita.. jika mereka melakukan kesilapan..maafkanlah..tidak rugi memaafkan kesalahan orang..mungkin suatu hari, kita pula yang akan melakukan kesilapan itu...

Dalam hidup ini, tidak seharusnya kita membenci sesuatu..membenci seseorang..boleh jadi, sesuatu dan seseorang yang kita benci itu, itulah yang akan disayangi kita suatu hari nanti hingga kita lupa kita pernah membencinya sepenuh hati kita suatu ketika dahulu..

Dalam hidup ini, mencari kesempurnaan itu perlu..bukan kesempurnaan fizikal yang sementara..tapi kesempurnaan iman kita kepada Allah..sempurnakah iman kita sesempurna wajah yang difitrahkan kepada kita??? sempurnakah iman kita jika kita merupakan golongan bijak pandai??? adakah sempurna wajah dan bijak pandai itu boleh menyempurnakan iman kita???

Layakkah kita mendambakan kesempurnaan andai iman kita kepada Allah masih belum sempurna...layakkah kita mengejar kesempurnaan andai diri kita masih di takuk lama...layakkah kita mencari yang sempurna andai kita masih belum bersedia untuk menjadi yang sempurna..

Terimalah segala yang tidak sempurna kerana disebalik ketidaksempurnaan itu, Allah tahu apa yang terbaik, yang sempurna buat hambaNya.. mungkin disebalik ketidaksempurnaan itu, ada berbagai lagi kesempurnaan yang Allah tidak nampakkan..bersangka baik lah..insyaAllah..segala aturanNya adalah sebaik-baik aturan di alam ini..

Wallahualam...^_^

3 orang tengah buat karangan math:

Hang Leo said... Reply

saya petik ayat ini "membenci seseorang..boleh jadi, sesuatu dan seseorang yang kita benci itu, itulah yang akan disayangi kita suatu hari nanti hingga kita lupa kita pernah membencinya sepenuh hati kita suatu ketika dahulu"

Tulip Putih said... Reply

men petik2 plak dy kan..hahaha

Hani Shaklee said... Reply

takpe..skang ni takyah pk kan lagi sape pasangan kita..nanti Allah akan berikan yg terbaik utk kita..dengan syarat kita pun buat yg terbaik sebagai seorang muslim..
hehe..oleh itu..saya nk promote meh makan vitamin utk kesihatan diri..bagi diri kita tenaga yg cukup untuk diri kita..makanan yg baik utk jasmani kita..nak buat ibadat pun senang kalau badan sihat.. harga pun berpatutan..tak mahal pn.. contact me if nak dptkan trial pack.